فراخوان اولین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس دانشگاه تهران  با عنوان «خاطرات سنگر» همزمان با سوم خرداد ماه ، سالروز آزادی خرمشهر آغاز شد.
با هدف ثبت تاریخ دفاع مقدس دانشگاه تهران و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری درباره گردآوری خاطرات دوران دفاع مقدس، فراخوان جشنواره خاطره نویسی «خاطرات سنگر» در سطح دانشگاه تهران منتشر شد.
دانشجویان، فارغ التحصیلان کارکنان و اعضای هیأت علمی شاغل و بارنشسته  ایثارگر دانشگاه تهران (رزمنده،؛ جانباز ؛ آزاده؛ والدین، فرزند و همسران شهید، جانباز و آزاده) مجاز به شرکت در این جشنواره  می باشند.
مضامین  خاطرات باید مرتبط با هشت سال دفاع مقدس از قبیل : خاطرات حماسه عملیات‌های بزرگ فتح خرمشهر، والفجر ۸، کربلای ۱و...، اسارت و آزادگی، لحظه‌های ایثار و شهادت، زندگی در جبهه، شب های عملیات، تبلیغات، حفاظت اطلاعات،‌ امداد و نجات، ستاد پشتیبانی جبهه ها و کمک های مردمی، بمباران شهرها، آموزش، بدرقه و اعزام، پشتیبانی، مخابرات، مهندسی، جهاد، شوخ طبعی‌ها در جبهه و دانشگاه و جنگ و ... ‌باشد.
این جشنواره خاطره نویسی در 2 بخش برگزار می شود:
1. خاطرات خودنوشت:  تحریر خاطرات دانشجویان، همکاران و اساتید رزمنده؛ جانباز و آزاده از دوران حضور خود در جنگ و اسارت و..
2. خاطرات دیگر نوشت : تحریر خاطرات توسط دانشجویان و همکاران شاهد و ایثارگر از زبان  والدین فرزند و یا همسر ایثارگر خود (فرزندان معظم شهدا می توانند خاطره را از سایر نزدیکان شهدا مانند همسر شهید و یا خواهر و برادر خود که حضور شهید را درک نموده اند، نقل نمایند)
در این خاطرات باید زمان، مکان و راویان مشخص باشند و نیازی نیست خاطره به صورت داستانی به رشته تحریر در بیاید و خاطرات ارسالی نبایذ قبلا در کتابی چاپ شده باشد.
شرکت کنندگان  می‌بایست فایل متنی خاطرات خود را (هر خاطره شامل حداقل 2 و حداکثر 10 صفحه A4 با فونت 12 B Nazanin) به شکل تایپ شده با نرم افزار word به نشانی الکترونیکی دبیرخانه جشنواره  modir_shahed.ut.ac.ir   ارسال نمایند. تعداد خاطرات ارسالی محدودیت ندارد و در صورت تمایل ارسال فایل عکس های مرتبط با  خاطرات بلامانع است .
لازم است مشخصات ارسال کننده اثر شامل: نام و نام خانوادگی، سن، نوع ایثارگری، دانشکده محل تحصیل یا اشتغال و شماره تلفن همراه حتما ذکر گردد.
+ این جشنواره از روز سوم خرداد 1399 آغاز و مهلت ارسال آثار به دبیرخانه  1399/04/30می‌باشد.
+ به 9 اثر ارسالی برتر به قید قرعه جوایز ارزنده ای اهداء خواهد شد. همچنین  تلاش می شود آثار ارسالی در قالب کتابی  با نام صاحبان اثر منتشر گردد.
سایت اطلاع رسانی اداره کل امور شاهد و ایثارگر: http://shahed.ut.ac.ir