مهندس صادق سقط‌چیان رئیس شعبه پارک علم و فن آوری و سرپرست تیم طراحی و مهندسی معکوس آزمایشگاه مهندسی مکاترونیک پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران با اعلام این خبر و در توضیح، گفت: امروزه دانش پزشکی تا حد زیادی وابسته به پیشرفت فن آوری بوده و همزمان با آن رشد چشم گیری داشته است. یکی از عوامل مهم و حیاتی در این زمینه، حفظ ایمنی و سلامت افراد از عوامل باکتریایی، میکروبی، قارچی و غیره است و بهره-گیری از روش‌های نوین و در عین حال بی خطر در این صنعت، بسیار مهم است.
رئیس شعبه پارک علم و فن آوری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران افزود: اتاق‌های تمیز در سال‌های اخیر از نظر تعداد، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. اتاق ها و فضاهای تمیز، در صنایع زیست فن آوری و صنایع دارویی نوین از جمله سیستم‌های دارو رسانی پیشرفته، بسیار پرکاربرد هستند.
سرپرست تیم طراحی و مهندسی معکوس آزمایشگاه مهندسی مکاترونیک پردیس بین المللی کیش همچنین گفت: یکی از مشخصه‌های مرتبط با فضاهای تمیز، نفوذ آلودگی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای رفع آلودگی است و یکی از روش‌های نوین و پر بازده به منظور استریل سازی اتاق‌ها و محفظه‌های خاص، استفاده از بخار هیدروژن پراکساید می‌باشد که توسط دستگاه‌های ویژه‌ای که تنها چند کشور معدود آن را تولید می‌نمایند انجام می‌شود. یکی از شرکت‌های شاخص این حوزه، بایوکوئل انگلستان است که اخیرا محصول تولیدی این شرکت توسط متخصصان آزمایشگاه مهندسی مکاترونیک و مرکز نوآوری پردیس بین المللی کیش، مهندسی معکوس و سیستم کنترل آن به طور کامل با نمونه ی ایرانی جایگزین شده و پس از گذراندن آزمایش‌های بیولوژیکی، موفق به دریافت تاییدیه ی صحت عمل کرد از آزمایش‌های بسیار دقیق شرکت همانندساز بافت کیش، شده است. وی افزود: دستگاه بهسازی شده، اکنون در خط تولید شرکت قرار دارد و کمک شایانی به ظرفیت تولید آن نموده است. نکته جالب توجه اینجاست که این دستگاه، پیش از اعمال تغییرات سیستم کنترلی به منظور فعال‌سازی سیکل کاری، نیازمند محلول‌های تولید شده توسط همان شرکت انگلیسی بوده که با بررسی رمزینه‌ی هر ویال، مجوز فعال‌سازی را دریافت می کرد. صرف نظر از هزینه ی بالای تهیه هر ویال محلول و خروج ارز، در حال حاضر این دستگاه با سیستم کنترلی بومی قادر است با محلول‌های تولید شده از سوی تمامی شرکت‌ها عملکرد فعال داشته باشد و این انحصار خرید از شرکت انگلیسی نیز رفع شده است.
مهندس صادق سقط‌چیان در پایان گفت: امکان ساخت این دستگاه برای اولین بار در کشور با قیمتی معادل سی درصد دستگاه‌های مشابه خارجی توسط این تیم وجود دارد و با توجه به فن آوری بومی آن، می تواند برای نیازهای متفاوت کشور شامل بیمارستان‌ها، شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های زیست فن آوری، شخصی سازی شود.
گفتنی است، شرکت همانندساز بافت کیش از شرکت های هم پیمان مرکز نوآوری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران که در زمینه ی محصولات زیست ایمپلنت فعالیت دارد و در چهار گروه: قلبی عروقی، تاندون، استخوانی و پوششی با رعایت استانداردهای جهانی، تولید می‌کند، موفق به دریافت گواهینامه های FDA QSR 21 CFR820, ISO13485, ISO 9001, ISO14001 OHSAS 18001,  از شرکت BSI و بعد از آن IMQ ایتالیا و همچنین دریافت مجوزهای تولید و صادرات از اداره کل تجهیزات پزشکی ایران در جهت تأیید کیفیت محصولات نیز شده است. این موفقیت، گام بلندی بر توانایی ساخت این دستگاه بصورت کاملا بومی با تکیه بر دانش متخصصان داخلی می‌باشد. وجود اتاق‌های تمیز کلاس 10 در این مجموعه، نشان دهنده ی دقت و فن آوری بالای این مجموعه می‌باشد.
پارک علم و فن آوری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران امیدوار است با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال 1400 (تولید، پشتیبانی‌ها ومانع‌زدایی‌ها)، در آینده‌ای نزدیک شاهد تولید این دستگاه به صورت کاملا بومی به منظور رفع نیازهای کلیدی این صنعت در کشور باشیم.

متن خبرگزاری صدا و سیما

  


پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران