همزمان با روز ملی خلیج‌فارس، دانشکده زیست‌شناسی و پردیس بین‌ا‌لمللی کیش دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند. 
به گزارش روابط عمومی دانشکدگان علوم، این مراسم دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ و همزمان با روز ملی خلیج فارس، با حضور رئیس و هیا‌ت‌رئیسه دانشکدگان علوم، رئیس دانشکده زیست‌شناسی، جمعی از اعضای هیات‌علمی دانشکدگان علوم و رییس پردیس بین‌المللی کیش، در سالن مرحوم پیر الهی دانشکدگان، علوم برگزار شد. 
 در این جلسه، جناب آقای دکتر نیکنام، رئیس محترم دانشکدگان علوم، با اشاره به برنامه‌های راهبردی دانشگاه تهران که ارتباطات و فعالیت‌های بین‌المللی از اهم آن است، بر ضرورت ارتباط بیشتر با پردیس کیش واجرای رشته‌های پرطرفدار علوم پایه که برای دانشکدگان علوم همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده تاکید کردند.
آقای دکتر مهران حبیبی رضایی، رئیس دانشکده زیست‌شناسی دانشکدگان نیز، امضای تفاهم‌نامه در "سال جهانی بزرگداشت علوم پایه و توسعه پایدار"، مصادف  با روز ملی خلیج فارس  و در آستانه عید سعید فطر را حامل پیام  اعلام و با برشمردن تاریخ حکمرانی بر خلیج فارس و جایگاه آن در تبادلات تجاری کشورمان از ۲۴۰۰ سال قبل ، بر اهمیت خلیج فارس تاکید و این منطقه مایه خیر و برکت برای کشور عنوان نمود. 
وی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه پردیس بین‌المللی کیش  دانشگاه تهران،  همکاری نظام‌مند این پردیس با دانشکدگان علوم را نویدبخش تمرکز بیش از پیش همکاری‌های آموزشی- پژوهشی مشترک بر خلیج فارس و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بین‌المللی آن قلمداد کرد. 
وی اظهار امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه‌ها به نوعی خط مشی ارتقا کیفی و کمّی همکاری‌ها با تاکید بر موضوع  خلیج فارس را فراهم کند. 
رئیس دانشکده زیست‌شناسی خاطرنشان کرد: «با سابقه بیش ازده سال همکاری دانشکدگان علوم با پردیس بین المللی کیش از جمله در ایجاد رشته علوم سلولی و مولکولی،  و در سال‌های بعد از آن رشته شیمی، آمادگی دانشکده زیست‌شناسی بر راه‌اندازی رشته های بیوتکنولوژی میکروبی رشته‌هایی مثل میکروبیولوژی دریا، بیوتکنولوژی میکروبی و زیست‌شناسی دریا با تاکید بر موضوعات پژوهشی خلیج فارس اعلام می‌گردد».
  
در این مراسم آقای دکتر علیرضا ذاکراصفهانی، رئیس پردیس بین‌المللی کیش نیز، در سخنانی ضمن اشاره به مناسبت تاریخی نامگذاری روز ملی منطقه خلیج فارس، گفت: «از سال‌های دور بحث بین‌المللی بودن منطقه خلیج فارس مطرح بوده است، طوری‌که این منطقه  محل تبادلات با کشورهای خارجی بوده است، یعنی قبل از به وجود آمدن این مرزها نیز اتباع خارجی از همین طریق رفت و آمد می‌کردند و مرزهای کنونی متعلق به دوره مدرن است ودر چنین روزی که روز ملی خلیج فارس نامگذری شده، سربازهای پرتقالی پس از سال‌ها از این منطقه خارج شدند».
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه افزود: «در زمان‌های گذشته حوادثی رخ داد و بحث استعمار شکل گرفت و فرمانی به نام  فرمان پاپ یا فرمان تقسیم پاپ (سرآغاز استعمار مستقیم در جهان) صادر شد که دنیا را به ضلع شرقی و غربی تقسیم  کرد. ضلع شرقی به پرتقالی‌ها و غربی به هلندی‌ها تعلق گرفت، پرتقالی ها به منطقه ما آمدند و حدود ۱۲۰ سال در منطقه حضور داشتند و از امکانات منطقه بطور کامل استفاده می‌کردند. از خاک سرخ هرمزگان استفاده‌هایی داشتند که اکنون نیز در علوم دارویی از آن استفاده می‌شود. در نهایت شاه عباس که باید بگوئیم که منطقه بندرعباس به نام شاه عباس بود، به امام قلی‌خان فرزند الله‌وردی‌خان که فرمانروای منطه فارس بود دستور داد که اینها را از خلیج فارس بیرون برانند. در آن زمان انگلیسی‌ها نیز به عنوان جریانی جدید وارد شده بودند که قول کمک لجستیکی دادند و خودشان جایگزین شدند. 
رئیس پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه افزود: «همانطور که اشاره شد خلیج فارس همیشه موجبات خیر و برکت بوده و از آن طرف موجب تهدید نیز بوده. بسیاری از مسائل ژئوپولیتیکی ما در این مقطع از تاریخ در این منطقه شکل گرفته است، مثل حضور استعمار در همین منطقه. درست است که ما هیچ‌گاه به طور مستقیم  مثل شبه قاره هند مستعمره انگلیس نشدیم،  منتها اهمیت ژئوپولیتیک باعث شد که در خلیج فارس حضور پیدا کنند. مناطقی که همجوار شبه قاره هند بوده و جائیکه انگلستان حضور فعال داشته، همواره محل نزاع و رقابت بین انگلیس و بقیه عوامل استعمار مثل فرانسه و روسیه بوده است و به همین دلیل، همیشه این مشکلات را داشته است.بنابراین ما  بایستی به گونه‌ای رفتار کنیم تا از این فرصت بتوانیم استفاده کنیم و حتی تهدیدها را به فرصت  تبدیل نماییم».