آیین تکریم و معارفه رئیس پردیس بین ­المللی کیش دانشگاه تهران، پنجشنبه نهم دی­ماه 1400 با حضور جناب آقای دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، معاون محترم اداری و مالی دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر نوحه گر، امامان جمعه کیش، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، فرماندهان نظامی و انتظامی، هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی و کارکنان پردیس بین­ المللی کیش دانشگاه تهران، برگزار شد.

در آغاز این مراسم آقای دکتر علی رضا ذاکر اصفهانی رئیس پردیس بین­ المللی کیش دانشگاه تهران با تشکر از حضور امامان جمعه و قدردانی از حضور مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش و فرماندهان نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش، از اعضای خانواده پردیس کیش بابت به ثمر رسیدن اهداف پردیس در سالیان گذشته تشکر و قدردانی نمود.

رئیس پردیس بین­ المللی کیش دانشگاه تهران با اشاره به ابعاد مختلف نیازهای انسان بر مبنای هرم مازلو، دو طبقه از نیازهای پایه در سازمان را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد یکی از اقدامات ویژه  در دوره جدید رفع نیازهای  اصلی و پایه سازمان و توجه به رشد و شکوفایی و کرامت انسانی خواهد بود. ایشان وجود همدلی و همیاری در بدنه ریاست دانشگاه تهران با هیئت رئیسه پردیس کیش را به عنوان عامل محرک در دست­یابی به اهداف عالیه پردیس کیش برشمرد و در این راستا از تمامی همکاران خواست تا با همین روحیه ملی با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

دکتر علی رضا ذاکر اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود دانشگاه تعالی محور و تمدن­ساز، دانشگاه بین ­المللی، دانشگاه کارآفرین و نوآور و دانشگاه ایفاگر مسئولیت اجتماعی را مهم­ترین ویژگی­ها و اهداف کلان پردیس بین ­المللی کیش دانشگاه تهران کیش دانست و با تشریح هر یک از این چهار هدف کلان به جمع بندی نقش استراتژیک دانشگاه تهران در جزیره کیش به عنوان یکی از ارکان تعالی محور در راستای تحقق مدینه فاضله و توصیف مفهوم آرمان شهر پرداخت و خاطرنشان کرد که بر اساس تمدن نوین ایرانی-اسلامی رسیدن به مقصود نهایی نیازمند نگرش و دانش منسجم حول مبانی دینی، ملی و قومیتی است که دانشگاه تهران در این راستا می‌تواند به عنوان یکی از ارکان اصلی ایفای نقش کند.

در ادامه این مراسم جناب شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان در ابتدا از زحمات جناب آقای دکتر مجید علیزاده ریاست پیشین پردیس تشکر کرد و برای دکتر ذاکر اصفهانی آرزوی توفیق نمود و خاطرنشان کرد پردیس بین ­المللی کیش دانشگاه تهران در دوران کرونا به خوبی مدیریت شد و در مسیر خود به سوی رشد و تعالی حرکت کرد و امید است در ادامه نیز در همین مسیر موفق باشد. ایشان همچنین به نقش مهم دانشگاه در راستای پیشرفت و توسعه کشور اشاره نمود و خاطر نشان نمود اهمیت بسیج منابع در راستای گسترش علم و دانش نقش اصلی دانشگاه‌ها در جزیره کیش می باشد و بر اهمیت سرمایه‌گذاری صحیح دانشگاه‌ها در راستای توسعه پایدار در جزیره کیش تاکید کرد.

 امام جمعه اهل سنت کیش با اشاره به تاکید امام خمینی ره بر جایگاه دانشگاه­ها در کشور، به مفهوم دانشگاه اسلامی و ویژگی های خاص آن که خداباوری و خدامحوری است اشاره نمود و افزود جزیره کیش به عنوان نگین خلیج فارس دارای دانشگاه های متعددی است که دانشگاه تهران به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور در حال حاضر در این خطه از کشور دارای جایگاه علمی ویژه می باشد.

حجه­الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسن‌ زاده امام جمعه کیش هم در این مراسم در سخنانی از زحمات دکتر مجید علیزاده ریاست پیشین پردیس بین ­المللی کیش دانشگاه تهران تشکر کرد و افزود که مردم کیش قدردان زحمات تمام مسئولین در حوزه آموزش هستند.

امام جمعه کیش با خیرمقدم به جناب آقای دکتر سیدمحمد مقیمی ریاست محترم دانشگاه تهران به تغییر نحوه آموزش و مجازی شدن خدمات آموزشی اشاره کرد و گفت دانشگاه تهران توانست به خوبی از این رهگذر عبور نماید.

دکتر احمد حسن­زاده در ادامه سخنان خود با تأکید بر لزوم بهره­ مندی مردم به ­ویژه جوانان کیش از امکانات و خدمات آموزشی پردیس بین ­المللی کیش دانشگاه تهران گفت که جوانان جزیره کیش باید بتوانند از مزایای تحصیل در دانشگاه تهران در جزیره کیش بهره‌مند شوند و افزود دانشگاه باید از صرف دانشگاه بودن خارج شود تا بتواند در سطح جزیره نقش آفرین و موثر باشد و در راستای مسئولیت اجتماعی و رسالت اجتماعی خود تاثیر‌گذار باشد. ایشان همچنین دانشگاه را یکی از مهمترین حوزه‌های ایفای نقش در جزیره فرهنگی کیش برشمرد و افزود دولت انقلابی امروز به حضور دانشگاه ها نیازمند است و دانشگاه می‌تواند کمک رسان دولت انقلابی باشد و در این راستا به مسئولیت خود عمل کند.

دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در بخش پایانی این آیین در سخنانی با تشکر از حضور تمامی شخصیت­های کشوری و لشکری و مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش از فعالیت های رئیس پیشین پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران تشکر کرد و با تبریک به آقای دکتر ذاکر اصفهانی به جایگاه موثر ایشان در مسئولیت­ های مختلف ملی اشاره و بر جایگاه دانشگاه تهران در جزیره کیش و نقش آفرینی جدید پردیس بین المللی کیش تاکید کرد.

رئیس دانشگاه تهران افزود جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی از اهدف کلان دانشگاه تهران در جزیره کیش است و به سبک مدیریت جهادی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین در راستای ایفای مسئولیت پذیری بیشتر دانشگاه در جزیره کیش اشاره نمود.

دکتر سیدمحمد مقیمی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در موضوع تمدن اسلامی و اهمیت نقش دانشگاه تهران در موضوعات راهبردی تأکید کرد حدود چهارهزار و نهصد کیلومتر ساحل دریایی در جنوب کشور زمینه مناسبی برای طرح تمدن دریایی در همه حوزه­های اقتصادی اجتماعی علمی فرهنگی است. ایشان با بیان نقش راهبردی جزیره کیش و گستردگی سواحل جنوب کشور و سیر تکاملی در حوزه تمدن دریایی را یکی از زمینه­ های راهبردی قدرت کشور برشمرد و افزود قدرت و تسلط و حوزه نفوذ هر کشور به قدرت دریایی وابسته است و نقش تمدن دریایی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دانشگاه تهران سپس به جایگاه گردشگری و نقش تعاملات دریایی برای توسعه همه جانبه کشور اشاره کرد و از جزیره کیش  به عنوان ورودی اصلی ارتباطات بین‌المللی و قطب گردشگری یاد کرد. ایشان با توجه به برگزاری اکسپو جهانی مدلی شبیه سازی شده از این رویداد جهانی را در کیش تحت عنوان اکسپوی کشوری پیشنهاد کرد و افزود کیش می تواند با طراحی دانشگاه تهران به عنوان اکسپوی کشوری و محل دائمی این نمایشگاه شناخته شود تا بتواند نمایشی از ظرفیت‌های تمدنی و فرهنگی استان‌های مختلف کشور را به منصه ظهور بگذارد و در همین راستا به عنوان هاب ارتباطی در منطقه ایفای نقش کند.

دکتر سیدمحمد مقیمی در بخش پایانی سخنان خود، توجه به حوزه گردشگری را یکی از برنامه­ های راهبردی دانشگاه تهران برشمرد و گفت تاسیس دانشکده گردشگری و دانشکده مدیریت و گمرک در هیئت امنای دانشگاه تهران تصویب شده است. ایشان همچنین تأکید کرد افزایش ظرفیت گردشگر داخلی و خارجی و ایجاد جاذبه و انگیزه جهت افزایش گردشگر معکوس نسبت به خارج از کشور می تواند به عنوان یکی از اهداف دانشگاه در حوزه گردشگری تلقی شود که دانشگاه تهران می‌تواند در یک فضای علمی و اجرایی این هدف را محقق سازند و به الگویی قابل تعمیم به سراسر کشور تبدیل کند.

در پایان این مراسم جناب آقای دکتر علی­رضا ذاکر اصفهانی حکم ریاست پردیس بین ­المللی کیش دانشگاه تهران را از ریاست دانشگاه تهران دریافت کرد.