نشست خاورمیانه-اروپا با میزبانی دانشگاه تهران در جزیره کیش برگزار شد


نشست خاورمیانه-اروپا به میزبانی دانشگاه تهران روزهای 27 تا 29 مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش آغاز شد.
در مراسم افتتاحیه این نشست، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوشامد به مهمانان گفت: «این نشست یک نشست موضوع مبناست که به برخی موضوعات مهم از جمله چالش‌هایی که جهان با آنها روبه‌روست و برای توسعه پایدار اهمیت دارند، می‌پردازد.»
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به موفقیت‌های علمی دانشگاه‌های ایران اظهار کرد: «عملکرد علمی دانشگاه‌های ایران بسیار خوب بوده است به گونه‌ای که در مجلات نمایه شده توسط WOS ایران رتبه ۱۶ را دارد».
وی افزود: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتقا و تقویت فعالیت بین‌المللی و مشارکت دانشگاه‌های ایران را در این فعالیت‌ها در دستور کار قرار داده‌اند. فعالیت بین‌المللی ایران عمدتاً بر تبادل دانشجو و استاد تمرکز دارد. راهنمایی مشترک رساله‌های دکتری و ارائه مدرک مشترک و تحقیقات مشترک از جمله این فعالیت‌هاست. این فعالیت‌ها اغلب مبتنی بر تماس‌های فردی است و کمتر به شکل برنامه‌ریزی شده و منسجم است.»
دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه با اشاره به اهمیت این نشست گفت: «اهداف اصلی این نشست اساساً تریبونی برای بحث درباره همکاری بین پژوهشگران و تصمیم سازان برای غلبه بر چالش‌های جاری و آینده و نیز جستجوی امکانات بین‌المللی و یافتن منابع مالی برای فعالیت‌های پژوهشگران در کشورهای منطقه و اروپاست.»
وی در پایان با اشاره به موضوعات مهمی که در این نشست مطرح می‌شود، از همه شرکت کنندگان و سازمان‌دهندگان نشست قدردانی کرد.
در ابتدای این نشست دکتر عباس زارعی هنزکی، دبیر علمی همایش، آینده را همین فردا خواند که باید برای آن آماده باشیم.
دکتر زارعی، پیشرفت‌های فناورانه و انقلاب فناوری را سبب تغییر جهان توصیف و تصریح کرد: «انقلاب فناوری جهان را تغییر داده است و به تبع آن کارها نیز تغییر کرده‌اند و افراد بیشتری با این فناوری‌ها کار می‌کنند، در نتیجه مشاغل جدید و روابط جدید شکل گرفته است که باید عوارض منفی این تغییر را بر زندگی مردم در نظر بگیریم».
در ادامه دکتر توماس آندرسون، مشاور ارشد نشست، با تشکر از پنج دانشگاه ایرانی که در این نشست شرکت کرده‌اند، گفت: «این اولین نشست بین خاورمیانه و اروپا در مقطع زمانی خاصی است. این زمان بسیار مهم است».
دکتر آندرسون افزود: «ما باید خارج از مرزهای خود کار کنیم. مسائل این نشست جهانی‌اند. امروز لازم است بین خاورمیانه و اروپا، بین پژوهشگران و نوآوران و بین فرهنگ‌های مختلف گفتگو وجود داشته باشد.»
وی ایران را کشوری استثنایی با تاریخ استثنایی توصیف و اظهار خوشحالی کرد که اولین نشست با این موضوع در ایران برگزار می‌شود.»
رئیس دانشگاه صنعتی شریف و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه این نشست بودند.
در این نشست‌های تخصصی متخصصان و صاحب‌نظرانی از کشورهای اروپا و منطقه خاورمیانه حضور دارند.
هم‌چنین در روز نخست این نشست پس از مراسم افتتاحیه پانل تخصصی با موضوع رویکرد سیستمی به مدیریت آب، دگرگونی سیستم‌های انرژی، چالش‌ها و راه‌حل‌های توسعه پایدار و شهرهای مبتنی بر منابع طبیعی و هوشمند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
صبح روز دوم نشست خاورمیانه-اروپا با تمرکز بر حوزه‌های آب در سالن‌های ابوریحان، خوارزمی، رازی و ابن‌سینا مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش ادامه یافت و موضوعات گوناگون این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیریت منابع آب، مدیریت تقاضا در مصرف آب کشاورزی، تواناسازی کاربردهای سیستم‌های انرژی، مداخلات بهداشت عمومی و مشارکت شهروندان از طریق راه‌حل‌های طبیعی موضوعات مورد بحث در این پانل‌های تخصصی بودند.
در بخش دیگری از این گفتگوهای علمی، متخصصان به بحث و بررسی درباره منابع غیرمعمول آب، مسائل محیط زیستی در منابع آب، استفاده از راه‌حل‌های انرژی‌های تجدید پذیر از قبیل ایجاد شبکه‌های هوشمند و استفاده از منابع انرژی خورشیدی، پزشکی خصوصی و سلامت الکترونیک (E-Health) و خدمات و ابزارهای شهر هوشمند در پاسخ به نیازهای مهم پرداختند.
بعدازظهر روز دوم این رویداد بین‌المللی نیز مباحث نشست در پانل‌ها و میزگردهای تخصصی با موضوع آب، انرژی‌های تجدید پذیر، بیمارهای غیر واگیر و مباحث شهری ادامه یافت.
آخرین میزگرد این نشست به بحث درباره یافتن منابع بودجه‌ای و مالی برای تأمین هزینه‌های پژوهش درباره موضوعات مطرح در نشست و کارآفرینی نوآورانه برای تجاری‌سازی ایده‌های مؤثر در این حوزه‌ها اختصاص داشت.
همچنین صاحب‌نظران، برنامه‌ریزان و برگزارکنندگان نشست در پانل جمع‌بندی و نتیجه‌گیری به ارائه راه حل‌ها و روش‌های عینی و واقعی و تعیین نقشه راه برای ادامه مسیر تا حصول به نتایج عملی و مؤثر پرداختند.

دکتر عباس زارعی هنزکی، دبیر علمی نشست در پایان سه روز بحث و گفتگوی متخصصان، ماحصل نشست را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: « یک سری از پروژه‌ها بین کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران و اروپا مطرح و درباره آنها بحث و تبادل نظر انجام شد.»
وی افزود: «آنچه صاحب‌نظران اروپایی‌ را نگران کرده است این است که چرا در ایران با این سابقه تمدنی، با این همه تحصیل‌کرده و ذهن خلاق، پژوهش‌ها آن طور که باید، تبدیل به کسب و کار نمی‌شود.»
دکتر زارعی با اشاره به ویژگی‌های این نشست اظهار کرد: «در خلال برنامه، مجموعه‌ای از گفتگوهای دو به دو و چند به چند درباره موضوعات نشست صورت گرفت که به غنای بحث‌ها کمک فراوانی کرد.»
دبیر علمی همایش افزود: «در پایان این گفتگوها، پیشنهادها و ایده‌ها جمع‌آوری و در اختیار دبیرخانه دائمی نشست در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار گرفته و بعد از تنظیم، برای افراد حاضر در نشست ارسال می‌شود تا برای ترسیم نقشه راه و برنامه عمل مورد استفاده قرار گیرد و در نهایت به شکل یک قطعنامه تنظیم و نهایی می‌شود.»
دکتر زارعی درباره تداوم همکاری‌ها گفت: «امیدواریم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند تا تحقیقاتی که در کشور انجام می‌شود، جنبه بین‌المللی پیدا کند؛ اتفاقی که باید قبلاً می‌افتاد حالا ان‌شاءالله شکل واقعی به خود می‌گیرد.»
وی در خصوص ادامه‌دار بودن این نشست در آینده اظهار داشت: «برای رسیدن به نتیجه واقعی لازم است که این گفتگوها و تبادلات علمی ادامه پیدا کند، هرچند ممکن است در قالب نشست مانند آنچه در این چند روز داشتیم، نباشد اما در قالب‌های دیگر و به شکل یک شبکه در خصوص موضوعات وابسته به همی که در اینجا دیدیدم، یعنی، آب، انرژی‌های تجدید پذیر و بیماری‌های غیر واگیر که کاملاً با هم ارتباط درونی دارند و تغییر یکی باعث دگرگونی دیگری می‌شود، ادامه پیدا خواهد کرد.»
دکتر زارعی در پایان گفت: «این کنفرانس نشان داد که پلتفرم هوشمندسازی شهرها با اتکا بر پرداختن به سه حوزه مورد بحث و حل مسائل مربوط به آنها، می‌تواند در حل مشکلات به ما کمک کند. مثلاً شهر دانش دانشگاه تهران یک پلتفرم حل مشکل است که می‌تواند در این حوزه‌ها کارایی لازم را داشته باشد.»