مراسم تودیع و معارفه رئیس پردیس کیش با حضور معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران، مسؤولین جزیره و کارکنان پردیس برگزار شد.

 

در این مراسم که عصر پنجشنبه مورخ ۰۱/‏۰۴/‏۱۴۰۲‬ در سالن مولوی پردیس برگزار شد، دکتر ذاکر اصفهانی، رئیس سابق پردیس به عنوان اولین سخنران ضمن خیر مقدم به حضار به ارائه گزارش مختصری از اقدامات انجام شده در دوره مدیریت خود در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، توسعه و سرمایه گذاری، اداری مالی، دانشجویی و.... پرداخت.

دکتر ذاکر اصفهانی با اشاره به تحصیل بیش از ۵ هزار دانشجو در مقاطع سه گانه در پردیس، تلاش جهت استفاده حداکثری از اساتید دانشگاه تهران و تقلیل حضور اساتید دانشگاه‌های دیگر، تلاش جهت افزودن رشته‌های جدید به پردیس، رونق دوره‌های آزاد در دوره پسا کرونا، افتتاح اولین آزمایشگاه دانشگاهی متاورس کشور در پردیس کیش، انجام پروژه‌های مشترک با شرکتها و مؤسسات مختلف از جمله شرکت نفت خلیج فارس، شرکت عمران، آب و خدمات کیش، حضور فعال پارک علم و فناوری پردیس در نمایشگاه‌های بین المللی از جمله نمایشگاه کیتکس، کیش اینوکس، نمایشگاه هوایی ایران در کیش و سایر فعالیت‌های پارک علم و فناوری را از جمله اقدامات اخیر پردیس برشمرد.

رئیس پیشین پردیس کیش به تلاش‌ها جهت رفع موانع ادامه طرح جامع پردیس اشاره کرده، مشکل اصلی پروزه را کمبود منابع مالی و عدم انعقاد قرارداد الحاقیه و تثبیت زمین کل پروژه دانست که توسط مشاور رئیس دانشگاه تهران در دست بررسی است.

دکتر ذاکر اصفهانی در انتهای سخنان خود ضمن تشکر از رئیس دانشگاه تهران در اعتماد به ایشان و نیز همکاران پردیس تاکید کرد که پردیس در برنامه توسعه همکاریهای بین الملل سعی کرد اصول سه گانه بین المللی شدن، دانشگاه کارآفرین و علم توأم با مسئولیت اجتماعی و اخلاق را دنبال کند ولی به دلایل متعدد از جمله شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر کشور، تمایل دانشجویان بین الملل به حضور در پایتخت و شهرهای بزرگ، مشکل انتقال وجه ثبت نام، زمان بر بودن فرآیند پذیرش دانشجویان خارجی از سوی وزارتخانه و یا فقدان بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی نتوانسته مقصد دانشجویان بیشتری از خارج کشور باشد که با برنامه ریزیهای اخیر و ایجاد محرک‌ها درصدد بوده‌ایم به این مهم نائل شویم.

در ادامه مراسم حجه الاسلام دکتر بی نیاز، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کیش ضمن تشکر از فعالیت‌های خوب دکتر ذاکر اصفهانی در دوره ریاست ایشان در پردیس به دکتر مروتی خیرمقدم گفته برایشان آرزوی موفقیت کرد.

امام جمعه کیش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را در تمدن سازی نوین اسلامی در جوامع، دارای نقش بسزایی دانست و به بیان تاریخچه مختصری از روند تکاملی علم و تمدن بشری در بستر اسلام و نقش مسلمانان در تقویت و گسترش تمدن اسلامی و ایجاد دارالعلم‌ها پرداخت.

حجه الاسلام دکتر بی نیاز داشتن یک شبکه علمی کامل و مکمل یکدیگر بین دانشگاه‌های موجود در کیش با محوریت اولویتهای علمی هر دانشگاه و در نتیجه هم افزایی بیشتر را برای مؤثر بودن در این تمدن سازی لازم دانست و خواستار بین المللی شدن واقعی پردیس‌های بین الملل با پذیرش دانشجوی خارجی و از طریق تعامل و ارتباط علمی با دانشگاه‌های بین المللی شد.

امام جمعه کیش در پایان سخنانش خواستار جذب هیأت علمی توانمند، متعهد و کارآمد و تقویت کارمندان و نیروهای متعهد و ولایی، تقویت فعالیت‌های فرهنگی پردیس و بسیج دانشجویی و اساتید در جزیره کیش شد.

در ادامه جلسه شیخ یعقوب شمس، امام جمعه اهل تسنن کیش سخنرانی کرد. و انتظار خود را از دانشگاه‌ها در کیش، علاوه بر مسائل علمی ارائه راهکار و تلاش جهت برونرفت از مشکلات برشمرد.

سپس دکتر سرهنگی، رئیس سازمان منطقه آزاد کیش بعد از تقدیر از دکتر ذاکر اصفهانی و خیرمقدم به دکتر مروتی از پردیس‌های بین المللی خواست تا نسبت خود را با توسعه و ارتقا علم و توسعه جزیره کیش مشخص کنند.

دکتر سرهنگی یکی از اضلاع اصلی توسعه تکنولوژی را دانشگاه‌ها دانست و گفت: یک وجه از فلسفه وجود پردیس‌ها در کیش می‌تواند کمک به رونق گردشگری باشد اما یک نگاه دیگر این است که مناطق آزاد باید جایی باشند برای توسعه تکنولوژی و سپس انتقال آن به سرزمین اصلی که متأسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است.

رئیس سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد تعامل مثبت دانشگاه، صنعت و دولت از جمله موارد مهم توسعه تکنولوژی و فناوری است که با توجه به حضور دانشگاه‌های متعدد و تعداد قابل توجه فرهیختگان در جزیره این مهم از طریق تعامل دانشگاه‌ها با سازمان منطقه آزاد قابل دستیابی است.

در ادامه آئین تکریم و معارفه، دکتر مروتی رئیس پردیس کیش از حضور مسؤولین، دانشگاهیان و همکاران در جلسه تقدیر و تشکر کرد و با اشاره به کارهای فراوانی که باید انجام گیرد گفت: وقت برای تلف کردن نداریم. در منطقه حدود ۷ میلیون دانشجوی سرگردان وجود دارد. سهم ما از این افراد چقدر است؟ یا اینکه ما هر سال حدود ۱۰ هزار فارغ التحصیل داریم یعنی ۱۰ هزار پایان نامه. آیا اگر هر سال ده هزار مسأله از کشور در قالب این پایان نامه‌ها حل می‌شد، مشکلی باقی می‌ماند؟ ولی متأسفانه هدف ما صرفاً فارغ التحصیل کردن دانشجوست تا حل مسائل کشور در قالب پایان نامه‌ها.

رئیس پردیس کیش اذعان کرد که دانشگاه‌های مستقر در جزیره باید کمک کنند تا مشکلات کیش را بعنوان بخشی از کشور حل کنند و ما در پردیس دانشگاه تهران قول می‌دهیم که کمک کرده، تمام تلاش خود را برای دستیابی به این مهم به کار گیریم. البته از مسؤولین هم می‌خواهیم در حل مشکلات پردیس بخصوص مشکلات اقتصادی ما را یاری کنند.

در پایان دکتر نوحه گر، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران از زحمات دکتر ذاکر اصفهانی تقدیر کرده، برای دکتر مروتی آرزوی موفقیت و توفیق کرد.

دکتر نوحه گر علم و دانشی را که تبدیل به ثروت نشود بدون فایده خواند و با توجه به نقش مهم فناوری و نوآوری در حکمرانی حکومت‌ها گفت: تولید علم باید به تولید فناوری و نوآوری و سپس به تولید ثروت بینجامد.

ایشان شناخت ظرفیت‌های کشور را در تبدیل علم به ثروت مهم خواند و تقویت ارتباط دوسویه بین دانشگاه و صنعت را از اهم شروط حکمرانی موفق کشور برشمرد.

دکتر نوحه گر گفت: باید بنیه علمی تقویت شود. البته ما در تولید علم بسیار موفق هستیم. ۱۱ برابر میانگین جهانی تولید علم داریم اما در تبدیل این علم به ثروت توفیق چندانی نداریم که باید در این مورد هم موفق شویم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران جلسه رئیس سازمان منطقه آزاد کیش با دانشگاهیان را در بدو ورود به فال نیک گرفت و دانشگاهی بودن ده درصد ساکنان کیش را از ظرفیت‌های خوب جزیره دانست که به هوشمند شدن شهر کیش و پیشانی علم و دانش شدن جزیره در کشور کمک شایانی می‌کند.

دکتر نوحه گر در انتها از سازمان منطقه آزاد کیش خواست از مساعدت به دانشگاه‌ها بخصوص در امور اقتصادی دریغ نکند.

در پایان این مراسم حکم انتصاب دکتر مروتی به سمت ریاست پردیس کیش و نیز حکم انتصاب دکتر ذاکر اصفهانی به سمت مشاور رئیس دانشگاه در امور پردیس‌های خودگردان از سوی دکتر مقیمی به ایشان اهدا شد.